Pengenalan
Enjin 2 lejang adalah enjin yang menghasilkan kuasa melalui 2 kali
pergerakan omboh ke atas dan ke bawah untuk melengkapkan 1
kitaran dalam silinder.
Sistem Enjin 2 Lejang
1. Hanya 2 kitaran untuk melengkapkan 4 proses kendalian enjin bagi menggerakkan satu putaran enjin.
2. Antara contoh diagram sistem enjin 2 lejang:
Sistem Enjin 4 Lejang
Operasi Sistem Enjin 4 Lejang
Cara menservis palam pencucuh
Sistem nyalan kenderaan adalah proses melakukan nyalaan kepada campuran bahan api dan udara yang masuk dalam kebuk pembakaran (combustion Chamber). Apabila sistem nyalaan gagal berfungsi, ia boleh menyebabkan pelbagai masalah antaranya enjin tidak dapat dihidupkan, enjin sukar dapat dihidupkan dan enjin kurang kuasa untuk menjalankan operasi. Pastikan enjin kenderan dan sistem nyalaan dalam keadaan baik untuk menjamin operasi enjin berjalan lancar. Kebanyakan kenderaan hari ini perlu tune-up (melakukan proses talaan) setiap 35000 hingga 65000 batu bergantung kepada cara pemanduan.
Sebelum memulakan proses menservis palam pencucuh dan sistem nyalaan, pastikan alatan-alatan yang diperlukan untuk melaksanakan kerja-kerja menservis ini ada untuk memudahkan kerja dan menyelesaikan kerja menservis ini. Antara alatan yang di perlukan ada ialah alatan tangan, spana buka plug, kertas pasir, berus dawai dan filler gauge.
Sebelum memulakan proses menservis palam pencucuh dan sistem nyalaan, pastikan alatan-alatan yang diperlukan untuk melaksanakan kerja-kerja menservis ini ada untuk memudahkan kerja dan menyelesaikan kerja menservis ini. Antara alatan yang di perlukan ada ialah alatan tangan, spana buka plug, kertas pasir, berus dawai dan filler gauge.
Kerosakan Pada Palam Pencucuh
Palam pencucuh yang Normal
Permulaan pembakaran adalah perlahan dan tidak kuat kerana akan memberi kesan kepada prestasi enjin. Jumlah electrode dihakis adalah minimal yang mana menunjukkan plug panas pada tahap yang betul dan ini membolehkan ia beroperasi dengan baik.
Plug Berminyak ( Oil fouled )
Terlalu banyak minyak memasuki combustion chamber (kebuk pembakaran). Keadaan ini berlaku kerana piston ring atau dinding cylinder sudah mengalami kerosakan. Minyak juga boleh masuk ke kebuk pembakaran disebabkan ada ruang kecil (clearance) dalam valve guides.
Cara Mengatasi : Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.
Permulaan pembakaran adalah perlahan dan tidak kuat kerana akan memberi kesan kepada prestasi enjin. Jumlah electrode dihakis adalah minimal yang mana menunjukkan plug panas pada tahap yang betul dan ini membolehkan ia beroperasi dengan baik.
Plug Berminyak ( Oil fouled )
Terlalu banyak minyak memasuki combustion chamber (kebuk pembakaran). Keadaan ini berlaku kerana piston ring atau dinding cylinder sudah mengalami kerosakan. Minyak juga boleh masuk ke kebuk pembakaran disebabkan ada ruang kecil (clearance) dalam valve guides.
Cara Mengatasi : Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.
Palam Pencucuh
•Palam pencucuh merupakan peralatan elektrik yang dipasang pada kepala silinder enjin petrol.
•Berfungsi membakar campuran udara-bahan api melalui bunga api elektrik.
•Palam pencucuh ditebat di sekeliling elektrod tengah serta disambung ke sistem penyalaan enjin melalui wayar voltan tinggi berpenebat tebal.
Pengenalan Sistem Nyalaan
*Sistem penyalaan
Berfungsi untuk menghasilkan percikan bunga api untuk pembakaran bahan api petrol. Tenaga daripada pembakaran minyak petrol akan seterusnya menggerakkan omboh dan menghasilkan kuasa bagi enjin.
Sistem penyalaan hanya terdapat pada enjin petrol sahaja kerana pada enjin diesel, minyak diesel dibakar dengan mengenakan mampatan udara bertekanan tinggi yang turut menaikkan suhu sehingga minyak diesel terbakar.
*Komponen-komponen dalam sistem nyalaan
1. Palam pencucuh
•Palam pencucuh akan menghasilkan bunga api untuk membakar campuran minyak dan udara. Palam pencucuh mestilah sentiasa dalam keadaan baik bagi menghasilkan pembakaran yang sempurna.
Berfungsi untuk menghasilkan percikan bunga api untuk pembakaran bahan api petrol. Tenaga daripada pembakaran minyak petrol akan seterusnya menggerakkan omboh dan menghasilkan kuasa bagi enjin.
Sistem penyalaan hanya terdapat pada enjin petrol sahaja kerana pada enjin diesel, minyak diesel dibakar dengan mengenakan mampatan udara bertekanan tinggi yang turut menaikkan suhu sehingga minyak diesel terbakar.
*Komponen-komponen dalam sistem nyalaan
1. Palam pencucuh
•Palam pencucuh akan menghasilkan bunga api untuk membakar campuran minyak dan udara. Palam pencucuh mestilah sentiasa dalam keadaan baik bagi menghasilkan pembakaran yang sempurna.
Kerosakan Pada Sistem Penyejukan
1 Enjin terlalu panas
2 Cecair dalam tangki air radiator sering berkurangan.
3 Terdapat kesan minyak pelincir dalam cecair radiator.
4 Terdapat rekahan atau keretakan pada ‘Radiator’.
5 Terdapat kebocoran pada saluran (Hose).
6 ‘Motor’kipas tidak berfungsi dengan baik.
Antara kerosakan yang sering berlaku dan punca-puncanya ialah :-
1 Enjin terlalu panas
• Cecair tidak ditambah setiap hari.
Terdapat beberapa kemungkinan boleh menyebabkan air berkurangan dan radiator menjadi kering setiap hari. Selalunya, kerosakan berlaku pada gasket penebat pam air yang telah bocor atau haus, yang mungkin sudah terlalu lama digunakan atau kesilapan semasa pemasangan.
2 Cecair dalam tangki air radiator sering berkurangan.
3 Terdapat kesan minyak pelincir dalam cecair radiator.
4 Terdapat rekahan atau keretakan pada ‘Radiator’.
5 Terdapat kebocoran pada saluran (Hose).
6 ‘Motor’kipas tidak berfungsi dengan baik.
Antara kerosakan yang sering berlaku dan punca-puncanya ialah :-
1 Enjin terlalu panas
• Cecair tidak ditambah setiap hari.
Terdapat beberapa kemungkinan boleh menyebabkan air berkurangan dan radiator menjadi kering setiap hari. Selalunya, kerosakan berlaku pada gasket penebat pam air yang telah bocor atau haus, yang mungkin sudah terlalu lama digunakan atau kesilapan semasa pemasangan.
Pengenalan Sistem Penyejukan
1.Tugas utama sistem penyejukan adalah untuk memastikan enjin tidak akan terlebih panas (over heating) dengan memindahkan haba dari enjin ke bendalir dan kemudiannya ke penyahan haba melalui udara.
2.Sistem penyejukkan akan menyalur keluar lebihan haba yang tidak diperlukan oleh enjin
3.Sekiranya suhu enjin melampaui takat normal kesannya ialah:
•kelikatan minyak pelincir berkurangan
•wap campuran udara-bahan api yang memasuki kebuk pembakaran mengembang (kurang mampat)
•komponen enjin mengembang, geseran bertambah dan kerosakan akan terjadi
Pengenalan Sistem Pelinciran
Sistem pelinciran ialah sistem yang melancarkan pergerakan bahagian yang bergerak di dalam enjin. Sistem ini bertujuan untuk mengurangkan geseran dan kehausan pada setiap komponen yang bergerak di dalam enjin serta menghindarkan kepanasan yang mungkin terjadi akibat daripada pergeseran komponen-komponen tersebut. Bahan pelicin tersebut termasuklah minyak enjin, minyak gear, minyak pembeza dan minyak gris.
Enjin kereta mengandungi bahagian dan komponen yang minyak pelincir dapat mengalir melaluinya bagi mengurangkan pergeseran dan kehausan. Minyak pelincir enjin melicinkan semua jenis galas, aci engkol, aci oleng, omboh dan gelang omboh serta dinding silinder.
Pengenalan Injap
1.Injap dalam enjin terbahagi kepada 2 iaitu masukan dan juga injap keluaran.
2.Injap masukan berperanan mengawal kemasukan campuran udara-bahan api ke dalam ruang pembakaran enjin.
3.Injap keluaran pula berperanan mengawal keluaran sisa-sisa pembakaran (gas ekzos).
4.Pergerakan kedua-dua jenis injap ini dikendalikan oleh rangkaian injap atau sistem injap yang dipandu oleh aci sesondol.
2.Injap masukan berperanan mengawal kemasukan campuran udara-bahan api ke dalam ruang pembakaran enjin.
3.Injap keluaran pula berperanan mengawal keluaran sisa-sisa pembakaran (gas ekzos).
4.Pergerakan kedua-dua jenis injap ini dikendalikan oleh rangkaian injap atau sistem injap yang dipandu oleh aci sesondol.
Memeriksa Aras Minyak Pelincir
1. Minyak pelincir pada enjin silinder 4 lejang hendaklah selalu diperiksa untuk memastikan ianya berkeadaan baik.
2. Minyak pelincir yang telah lama mesti ditukar dengan yang baru kerana ia telah menjadi kotor dan kurang likat.
3. Minyak pelincir yang kotor atau kurang likat tidak dapat memeberi perlindungan sepenuhnya pada enjin.
Memeriksa Keadaan Minyak Pelincir
1. Gunakan ukur celup untuk memeriksa keadaan minyak pelincir.
2. Keadaan minyak pelincir :
•Hitam dan kotor – perlu diganti
•Baik tetapi di bawah paras minima – perlu ditambah
2. Minyak pelincir yang telah lama mesti ditukar dengan yang baru kerana ia telah menjadi kotor dan kurang likat.
3. Minyak pelincir yang kotor atau kurang likat tidak dapat memeberi perlindungan sepenuhnya pada enjin.
Memeriksa Keadaan Minyak Pelincir
1. Gunakan ukur celup untuk memeriksa keadaan minyak pelincir.
2. Keadaan minyak pelincir :
•Hitam dan kotor – perlu diganti
•Baik tetapi di bawah paras minima – perlu ditambah
Ciri-Ciri Minyak Pelincir
1. Kelikatan
• Ukuran rintangan terhadap pengaliran cecair iaitu minyak pelincir. Kadar kelikatan mestilah sesuai dengan jenis enjin. Jika kelikatan terlalu rendah minyak mudah mengalir dan tidak akan lekat pada komponen enjin. Sekiranya terlalu tinggi, pengalirannya akan menjadi terlalu perlahan .
2. Nombor kelikatan
a)Pelincir berkelikatan tunggal
• Mewakili gred kelikatan sesuatu minyak pelincir.
Contoh:
(SAE 20, SAE 30, SAE 40, SAE 50)
*Gred nombor yang lebih besar menunjukkan tahap kelikatan minyak pelincir yang lebih tinggi.
• Ukuran rintangan terhadap pengaliran cecair iaitu minyak pelincir. Kadar kelikatan mestilah sesuai dengan jenis enjin. Jika kelikatan terlalu rendah minyak mudah mengalir dan tidak akan lekat pada komponen enjin. Sekiranya terlalu tinggi, pengalirannya akan menjadi terlalu perlahan .
2. Nombor kelikatan
a)Pelincir berkelikatan tunggal
• Mewakili gred kelikatan sesuatu minyak pelincir.
Contoh:
(SAE 20, SAE 30, SAE 40, SAE 50)
*Gred nombor yang lebih besar menunjukkan tahap kelikatan minyak pelincir yang lebih tinggi.
Komponen-komponen Enjin
1. Palam pencucuh
Palam pencucuh akan menghasilkan bunga api untuk membakar campuran minyak dan udara. Palam pencucuh mestilah sentiasa dalam keadaan baik bagi menghasilkan pembakaran yang sempurna.
2. Injap (Valve)
Injap masukan akan terbuka semasa capuran minyak dan udara masuk kerunag pembakaran, manakala injap ekzos akan tertutup. Kedua-dua injap tersebut akan tertutup semasa proses mampatan dan pembakaran berlaku diruang pembakaran. Injap ekzos akan terbuka setelah pembakaran selesai bertujuan untuk membuang asap melalui ekzos.
3. Piston
Piston berbentuk silinder yang diperbuat dari besi tuang. Ia akan bergerak ke atas dan kebawah di dalam bongkah enjin.
Palam pencucuh akan menghasilkan bunga api untuk membakar campuran minyak dan udara. Palam pencucuh mestilah sentiasa dalam keadaan baik bagi menghasilkan pembakaran yang sempurna.
2. Injap (Valve)
Injap masukan akan terbuka semasa capuran minyak dan udara masuk kerunag pembakaran, manakala injap ekzos akan tertutup. Kedua-dua injap tersebut akan tertutup semasa proses mampatan dan pembakaran berlaku diruang pembakaran. Injap ekzos akan terbuka setelah pembakaran selesai bertujuan untuk membuang asap melalui ekzos.
3. Piston
Piston berbentuk silinder yang diperbuat dari besi tuang. Ia akan bergerak ke atas dan kebawah di dalam bongkah enjin.
Sistem-sistem Enjin dan Fungsinya
1. Sistem bahan api
Sistem bahan api berfungsi bagi membekalkan bahan api petrol atau diesel kepada enjin. Kesemua enjin diesel menggunakan sistem suntikan bahan api manakala hampir kesemua model kereta berenjin petrol terkini menggunakan suntikan bahan api bagi menggantikan karburetor.
2. Sistem ekzos
Berfungsi bagi menyingkirkan gas-gas ekzos hasil pembakaran bahan api daripada enjin.
3. Sistem pelinciran
Berfungsi bagi melincirkan enjin untuk mengurangkan geseran serta mengurangkan kehausan bahagian utama enjin yang boleh mengakibatkan kerosakan pada enjin.
Sistem bahan api berfungsi bagi membekalkan bahan api petrol atau diesel kepada enjin. Kesemua enjin diesel menggunakan sistem suntikan bahan api manakala hampir kesemua model kereta berenjin petrol terkini menggunakan suntikan bahan api bagi menggantikan karburetor.
2. Sistem ekzos
Berfungsi bagi menyingkirkan gas-gas ekzos hasil pembakaran bahan api daripada enjin.
3. Sistem pelinciran
Berfungsi bagi melincirkan enjin untuk mengurangkan geseran serta mengurangkan kehausan bahagian utama enjin yang boleh mengakibatkan kerosakan pada enjin.
Langgan:
Catatan (Atom)