Komponen Utama dalam Enjin 2 Lejang
Komponen utama dalam enjin 2 lejang.
i. Omboh
*Omboh adalah komponen yang bergerak. Ia berbentuk silinder
dan permukaan luar omboh boleh berbentuk rata cengkung dan
cembung. Fungsi omboh adalah untuk memampatkan campuran
minyak dan udara bagi menghasilkan kuasa. Ia juga berfungsi
mengawal kemasukan campuran bahan bakar dan pengeluaran
Sistem Enjin 2 Lejang
Pengenalan
Enjin 2 lejang adalah enjin yang menghasilkan kuasa melalui 2 kali
pergerakan omboh ke atas dan ke bawah untuk melengkapkan 1
kitaran dalam silinder.
Sistem Enjin 2 Lejang
1. Hanya 2 kitaran untuk melengkapkan 4 proses kendalian enjin bagi menggerakkan satu putaran enjin.
2. Antara contoh diagram sistem enjin 2 lejang:
Enjin 2 lejang adalah enjin yang menghasilkan kuasa melalui 2 kali
pergerakan omboh ke atas dan ke bawah untuk melengkapkan 1
kitaran dalam silinder.
Sistem Enjin 2 Lejang
1. Hanya 2 kitaran untuk melengkapkan 4 proses kendalian enjin bagi menggerakkan satu putaran enjin.
2. Antara contoh diagram sistem enjin 2 lejang:
Sistem Enjin 4 Lejang
Operasi Sistem Enjin 4 Lejang
Cara menservis palam pencucuh
Sistem nyalan kenderaan adalah proses melakukan nyalaan kepada campuran bahan api dan udara yang masuk dalam kebuk pembakaran (combustion Chamber). Apabila sistem nyalaan gagal berfungsi, ia boleh menyebabkan pelbagai masalah antaranya enjin tidak dapat dihidupkan, enjin sukar dapat dihidupkan dan enjin kurang kuasa untuk menjalankan operasi. Pastikan enjin kenderan dan sistem nyalaan dalam keadaan baik untuk menjamin operasi enjin berjalan lancar. Kebanyakan kenderaan hari ini perlu tune-up (melakukan proses talaan) setiap 35000 hingga 65000 batu bergantung kepada cara pemanduan.
Sebelum memulakan proses menservis palam pencucuh dan sistem nyalaan, pastikan alatan-alatan yang diperlukan untuk melaksanakan kerja-kerja menservis ini ada untuk memudahkan kerja dan menyelesaikan kerja menservis ini. Antara alatan yang di perlukan ada ialah alatan tangan, spana buka plug, kertas pasir, berus dawai dan filler gauge.
Sebelum memulakan proses menservis palam pencucuh dan sistem nyalaan, pastikan alatan-alatan yang diperlukan untuk melaksanakan kerja-kerja menservis ini ada untuk memudahkan kerja dan menyelesaikan kerja menservis ini. Antara alatan yang di perlukan ada ialah alatan tangan, spana buka plug, kertas pasir, berus dawai dan filler gauge.
Kerosakan Pada Palam Pencucuh
Palam pencucuh yang Normal
Permulaan pembakaran adalah perlahan dan tidak kuat kerana akan memberi kesan kepada prestasi enjin. Jumlah electrode dihakis adalah minimal yang mana menunjukkan plug panas pada tahap yang betul dan ini membolehkan ia beroperasi dengan baik.
Plug Berminyak ( Oil fouled )
Terlalu banyak minyak memasuki combustion chamber (kebuk pembakaran). Keadaan ini berlaku kerana piston ring atau dinding cylinder sudah mengalami kerosakan. Minyak juga boleh masuk ke kebuk pembakaran disebabkan ada ruang kecil (clearance) dalam valve guides.
Cara Mengatasi : Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.
Permulaan pembakaran adalah perlahan dan tidak kuat kerana akan memberi kesan kepada prestasi enjin. Jumlah electrode dihakis adalah minimal yang mana menunjukkan plug panas pada tahap yang betul dan ini membolehkan ia beroperasi dengan baik.
Plug Berminyak ( Oil fouled )
Terlalu banyak minyak memasuki combustion chamber (kebuk pembakaran). Keadaan ini berlaku kerana piston ring atau dinding cylinder sudah mengalami kerosakan. Minyak juga boleh masuk ke kebuk pembakaran disebabkan ada ruang kecil (clearance) dalam valve guides.
Cara Mengatasi : Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.
Palam Pencucuh
•Palam pencucuh merupakan peralatan elektrik yang dipasang pada kepala silinder enjin petrol.
•Berfungsi membakar campuran udara-bahan api melalui bunga api elektrik.
•Palam pencucuh ditebat di sekeliling elektrod tengah serta disambung ke sistem penyalaan enjin melalui wayar voltan tinggi berpenebat tebal.
Langgan:
Catatan (Atom)