Komponen Utama dalam Enjin 2 Lejang



Komponen utama dalam enjin 2 lejang.

i. Omboh

*Omboh adalah komponen yang bergerak. Ia berbentuk silinder
dan permukaan luar omboh boleh berbentuk rata cengkung dan
cembung. Fungsi omboh adalah untuk memampatkan campuran
minyak dan udara bagi menghasilkan kuasa. Ia juga berfungsi
mengawal kemasukan campuran bahan bakar dan pengeluaran

ii. Silinder

*Silinder adalah sebuah tuangan bulat dibuka pada bahagian
hujung engkol lain oleh kepala selinder. Di sekeliling selinder
terdapat jaket penyejuk air , fungsi penyejuk air adalah untuk
menyejukkan enjin. Silinder diperbuat daripada besi tuang atau
logam campuran aluminium. Fungsi silinder adalah sebagai
tempat pembakaran berlaku.

iii. Rod penghubung

*Rod penghubung adalah rod yang menyambungkan omboh
dengan pemesong. Rod penghubung berfungsi sebagai
penghubungkan omboh dengan pemesong bagi menghasilkan
pergerakan komponen dalam enjin.

iv. Liang pindah

*Liang pindah merupakan liang yang menyambungkan silinder
dengan kotak enjin. Ia berfungsi memindahkan bahan bakar dari
kotak enjin ke silinder untuk pembakaran.

v. Liang masukan

*Liang masukan berfungsi menjadi laluan bahan bakar seperti minyak, pelincir dan udara memasuki kotak enjin.

1 ulasan:

ahmad_masmuliyadi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catat Ulasan

Copyright © Selami Dunia Enjin