Kerosakan Pada Palam Pencucuh

Palam pencucuh yang Normal



Permulaan pembakaran adalah perlahan dan tidak kuat kerana akan memberi kesan kepada prestasi enjin. Jumlah electrode dihakis adalah minimal yang mana menunjukkan plug panas pada tahap yang betul dan ini membolehkan ia beroperasi dengan baik.

Plug Berminyak ( Oil fouled )



Terlalu banyak minyak memasuki combustion chamber (kebuk pembakaran). Keadaan ini berlaku kerana piston ring atau dinding cylinder sudah mengalami kerosakan. Minyak juga boleh masuk ke kebuk pembakaran disebabkan ada ruang kecil (clearance) dalam valve guides.

Cara Mengatasi : Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.

Pre-ingition



Biasanya satu atau lebih keadaan operasi dalam enjin mengalami pre-ingition. Hal ini mungkin berpunca dari permulaan kebuk pembakaran bernyala, pembakaran dalam kebuk pembakaran tidak terkawal atau tahap kepanasan plug terlalu tinggi untuk membolehkan enjin beroperasi dengan stabil.
Cara mengatasi: Baiki kerosakan pada enjin.

Letupan (Detonation)



Pembakaran tidak normal boleh menyebabkan insulator core pada plug retak atau patah. Letupan yang berlaku memberikan tekanan yang tinggi keatas komponen dalam enjin. Keadaaan ini menyebabkan masa pembakaran berlaku terlalu cepat, campuran udara dan bahan api kurang sempurna akan berlaku.

Cara mengatasi: Ganti dengan spark plug baru.

Plug haus (Worn)



Plug mengalami kerosakan dan perlu ditukar. Voltage yang dikeluarkan untuk menghasilkan percikan api adalah kira-kira dua kali ganda dan akan meningkat jika perjalanan jauh dilakukan. Jika keadaan ini berlaku, pergerakan enjin berlaku dengan pantas. Tidak baik untuk prestasi enjin dan penggunaan bahan api yang banyak akan berlaku.

Cara mengatasi: Ganti spark plug baru.

Plug terlampau panas (Overheated)



Keadaan Spark plug menunjukkan berlaku hakisan pada insulator dan electrode yang melampau.
Berlaku disebabkan pembakaran terlalu pantas, timing enjin yang tidak sempurna, sistem penyejukan enjin yang tidak berfungsi dengan baik. Campuran bahan api dan udara yang tidak sempurna atau berlaku kebocoran pada intake manifold.

Cara mengatasi: Baiki kerosakan pada enjin.

Gap Bridging



Permulaan pembakaran tidak menjadi kerana percikan api tersangkut antara ruang electrodes, menyebabkan spark plug tidak meletus (misfire). Bahan-bahan kecil atau debu yang terkumpul di sekitar electrode menyebabkan keadaaan ini berlaku.

Cara mengatasi: Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir

Plug berdedu (Ash fouled)



Permulaan pembakaran terutamanya dari membakar minyak tidak dapat dilakukan seperti pembakaran yang biasa. Apabila membenarkan ia terkumpul dalam masa terlalu lama (debu-debu), ia boleh menghilangkan spark dan akibatnya plug tidak meletus (misfire).

Cara mengatasi: Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.

Kerosakan mekanikal (Mechanical damage)



Berlaku mungkin disebabkan objek asing termasuk dalam kebuk pembakaran (combustion chamber). Apabila keadaan ini berlaku, periksa cylinders lain untuk mencegah perkara yang sama daripada berulang. Keaadaan ini juga boleh disebabkan piston menyentuh spark plug atau berlanggar dengan firing end.
Cara mengatasi: ganti spark plug dengan yang baru.

Insulator Glazing



Insulator berwarna kekuning-kuningan (yellowish). Keadaan ini menunjukkan suhu spark plug meningkat secara tiba-tiba semasa pecutan kenderaan dilakukan. Kesimpulannya permulaan pembakaran adalah normal tetapi keadaan ini boleh membentuk lapisan nipis pada insulator dan misfire akan berlaku.

Cara mengatasi: ganti dengan spark plug yang baru.

Plug bertompokan (Splash fouled)



Kelihatan berlaku pada insulator dan kerap berlaku selepas kelewatan menalakan enjin (tune-up). Semasa pecutan dilakukan bahan dari piston crown atau kepala valve akan menanggalkan serpihan kecil dan menyebabkan permukaan insulator panas kembali.

Plug bercarbon (Carbon fouled)



Permukaan plug diselaputi carbon. Hal ini kerap berlaku disebabkan oleh terlalu banyak campuran bahan api dan udaraapabila pembakaran berlaku di kebuk pembakaran. Periksa choke, air clearner (penapis udara) tersumbatatau masalah kaburator. Keadaan ini juga boleh disebabkan voltan lemah, udara masukan ke kaburator tidak beropersi dengan baik atau mampatan cylinder rendah.

Cara mengatasi: Suci atau basuh spark plug dengan petrol, berus dan kertas pasir.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Copyright © Selami Dunia Enjin